Värdering Företag

Att tänka på vid värdering av ett företag – Värdering Företag


Att värdera ett företag, även känt som värdering företag, är en viktig och ibland komplex uppgift, särskilt för privata företag där information och tillgångar inte alltid är lika lättillgängliga som för publika bolag. Här är en översikt av några vanliga värderingsmetoder och skillnaden mellan rörelsevärde och aktievärde:

Jag har i nedanstående artikel försökt att på ett enkelt sätt presentera de olika värderingsmetoder som är vanligast att ta hänsyn till i värderingsprocessen, inklusive värdering företag. Jag kommer också att presentera skillnaden mellan rörelsens värde och företagets aktievärde.

Värdering Företag

Varför värderar ett företag.

Ett företag kan bli värderat av flera olika anledningar, och här är några av de vanligaste:

Incitamentsprogram: Företag kan utföra värderingar för att fastställa värdet av aktieoptioner eller andra incitamentsprogram för anställda.

Försäljning eller fusion: När ett företag planerar att sälja sig självt eller gå ihop med ett annat företag är en korrekt värdering avgörande för att säkerställa en rättvis transaktion.

Investeringsbeslut: Investerare, både privata och institutionella, behöver ofta en värdering för att bedöma om en investering är lönsam och för att fastställa ett rimligt pris.

Finansiering: Vid avtal om lån eller kapitalanskaffning kan en värdering vara nödvändig för att banker och investerare ska förstå företagets ekonomiska ställning.

Strategisk planering: Företag kan utföra värderingar för att få insikter om sin position på marknaden och identifiera områden för tillväxt eller förbättring.

Skatteändamål: Värdering kan vara nödvändig för att fastställa skattepliktiga värden vid exempelvis överföring av tillgångar eller vid generationsskiften.

Övervakning av prestanda: Regelbundna värderingar kan hjälpa företag att övervaka sin prestation över tid och jämföra sig med konkurrenter.

Konkurs eller rekonstruktion: I situationer där ett företag står inför finansiella svårigheter kan en värdering vara viktig för att bedöma tillgångar och skulder för att planera en eventuell rekonstruktion.

Vad kostar en företagsvärdering?

Priset på att göra en företagsvärdering varierar beroende på bolagets storlek och i vissa fall vilken bransch företaget är verksam inom. En annan faktor som avgör priset är vem som utför värderingen och tillvägagångssätt. Det har idag kommit fram olika företag som erbjuder digitala tjänster där man får ut ett värdet efter vilken input man matar in i datorn. Att köpa en digital värdering för 3-8 Tkr där inte en värderingsmannen kommer ut för en analys eller att han inte har någon bakomliggande erfarenhet när det gäller olika transaktioner inom branschen eller det geografiska området. Denna typ av värdering har i regel stora avvikande värden och värdet ligger med facit i hand brukar ligga långt ifrån marknadsvärdet vilket i slutänden brukar bli en besvikelse för beställaren.

Företagets värde

Min erfarenhet är att värdet på ett bolag bedöms utifrån bolagsvärdet (EV) eller marknadsvärdet. När det gäller bolag som inte är börsintroducerade är det ofta svårt att få fram ett marknadsvärde. Det finns idag väldigt lite statistik över olika bolagstransaktioner vilket gör att det är ofta en bedömning av bolagsvärdet som ligger till grund för en värdering av ett onoterat bolag.

Värdering omoget bolag

Det är också stor skillnad att värdera ett moget företag med historia, alternativt ett bolag som är nytt på marknaden, ett sk. Start-upp bolag.

Värdering moget företag.

Eftersom det ofta är svårt att få fram ett marknadsvärde av ett bolag som inte är börsintroducerat får man göra en analys utifrån Diskonterade Kassaflöden – DCF för att få fram ett bolagsvärde. Med hjälp av mer tekniska avancerade verktyg har man även börjat att ta hänsyn till riskkapitalsvärderingsverktyg som LBO för att komma närmare ett marknadsvärde. Man kan även använda sig av enkel avkastningsvärdering där man utgår ifrån en historisk avkastning Ebit(a) och därefter använder en multipel beroende på bransch och andra risknivå faktorer.

Sammanfattning

Värdering av företag är en kritisk process som kan påverka beslut om investeringar, försäljning eller andra strategiska åtgärder. Genom att använda olika metoder kan företagare, investerare och rådgivare få en bättre förståelse för företagets potentiella marknadsvärde och dess finansiella ställning. Att ha en tydlig förståelse av skillnaderna mellan rörelsevärde och aktievärde är avgörande för att kunna fatta informerade beslut. Mitt råd är att ni ska välja en värderingsman som tar hänsyn och analyserar företaget i grunden.

Similar Posts

  • Generationsskifte

    Generationsskifte Företag Att lämna över sitt livsverk till sina barn, är ofta en komplex fråga som naturligtvis varierar i dess grad beroende på om barnen jobbar i familjeföretaget eller inte. Det är inte ovanligt att ett av barnen har gått föräldrarnas fotspår och jobbar inom företaget, medans syskonen har satsat på en helt annan karriär…

  • Rätt värdering!

    För att gå in i en försäljningsprocess med rätt förutsättningar är det viktigt att man har med sig en bra värdering. Vikten av en bra oberoende värdering. När man ska ska sälja en kommersiell fastighet finns det i regel en eller flera fristående oberoende värderingar på fastigheten. När det gäller värdering av ett företag är…

  • Sälja Kommersiell Fastighet

    Fastigheten När man ska sälja en kommersiell fastighet, bör man utgå från en oberoende fastighetsvärdering. Även om värderingen har några år på nacken kan man göra eventuella justeringar som mäklare och få fram en realistisk bedömning vad fastigheten bör värderas till idag. Skillnaden mellan en bostad- och en kommersiell- fastighet är att bostadsfastighetens värdering bygger…

  • Sälja Företag

    Vad bör man tänka på inför försäljning av sitt företag. Går ni i tankar att sälja ert företag. Då kan det vara hög tid att ni börjar att planera för en exit. Ofta tar försäljningsprocessen mycket längre tid en man befarar eller kan tänka sig. Även om jag har sålt ett företag på kortare tid…

  • Försäljningsprocessens olika steg.

    Hur går försäljningsprocessen av ett företag till? Ingen företagsaffär är den andre sig lik. När man säljer sitt företag, så genomför man i regel sitt livs viktigaste affär. Det är därför viktigt att man är medveten om dess komplexitet och har respekt och omger sig med rätt personer och kompetens i företagstransaktionen. 1. Värdering &…

One Comment

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *