Rätt värdering!
Crafting the Perfect Blog Structure: A Guide for Effective Blogging
Vikten av en bra oberoende värdering.
När man ska ska sälja en kommersiell fastighet finns det i regel en eller flera fristående oberoende värderingar på fastigheten. När det gäller värdering av ett företag är det som regel företagsmäklaren själv som gör en värderingen inför försäljningsprocessen. Ofta en uppskattning innan uppdraget som övergår till en värdering under processen. Detta är ett problem, anser jag. Jag är ganska säker på att detta varit en orsak till att jag missat några säljuppdrag genom åren, eftersom en annan företagsmäklare har värderat/uppskattat bolaget mycket högre. Naturligtvis vill säljaren ha ut så mycket som möjligt för sitt bolag och står man inför två likvärdiga offerter, så kan ett incitament att välja den offert med högst värderingen.

1. Värdering Fastighet
När man värdera en fastighet eller fastighetsbestånd så finns det idag flera värderingsinstitut som kan göra en oberoende värdering. Det är också ofta ett krav från banker eller andra kreditinstitut att det ska finnas en värdering för att kunna låna till finansiering av fastigheten. När det gäller företag så har värdet byggts upp i bolaget över en längre tid utan att bolaget bytt ägare. Belåningen har ofta varit intern finansiering och de externa lånen har byggts upp genom bolagets balansräkning genom åren.
2. Värdering företag
När ett bolag ska värderas, är när man ska gå över från ett privat till ett publikt företag (börsintroduktion) eller när bolaget har behov av kapitalanskaffning i samband med nystart, nyinvestering eller av någon annan tillväxtfas. En företagsvärdering är mer komplex än en fastighetsvärdering. Först måste man ta fram ett bolagsvärde och därefter använda sig av en brygga för att komma fram till ett aktievärde. Bryggan tar hänsyn till företagets kassa och nettoskuld mm.
3. Vanliga Värderingsmetoder
Nedan följer en beskrivning över de vanligast värderingsmetoderna.
1. Kostnadsmetoden
Denna metod beräknar värdet baserat på kostnaden för att återskapa tillgångarna i företaget. Det inkluderar materiella och immateriella tillgångar.
2. Avkastningsmetoden
Denna metod fokuserar på de framtida intäkterna och vinsterna från företaget. Genom att diskontera framtida kassaflöden tillbaka till nuvärde kan man uppskatta företagets värde.
6. Personal Touch
Add your personal insights or experiences. This personal touch can make your blog more relatable and engaging.
7. Conclusion with a Call to Action
End with a conclusion that summarizes the main points. Include a call to action, encouraging readers to engage, share, or explore further.
8. Consistent Formatting
Maintain a consistent format throughout your blog. This includes font sizes, styles, and color schemes.
Conclusion
A well-structured blog post is crucial for engaging and retaining readers. By following these guidelines, you can create posts that are not only informative but also enjoyable to read. Happy blogging!